payamgps.com

دلایل پدید آمدن لک در صورت

دلایل پدید آمدن لک در صورت

مقاله مرتبط:

لوسیون بادی رینوال لومینس

اثرات سرم های جوانسازی بر پوست

لک های پوستی از عارضه هایی هستند که رنگ چهره را تحت تأثیر قرار داده و از شفافیت و زیبایی آن می کاهند. این لک ها بسیار شایع اند و تقریبا همه افراد چند دانه از این لک ها بر چهره شان دارند. بنابراین بهتر است دلایل پدید آمدن این لک ها را بدانیم تا بتوانیم از بروز آنها پیشگیری کنیم. در ادامه در این باره به شما اطلاعاتی می دهیم.

 

دلیل رنگ های گوناگون پوست افراد

رنگ پوست افراد تنوع زیادی دارد. این تنوع رنگ به ترکیباتی مثل هموگلوبین، ملانوسیت و کاروتنوئیدها بستگی دارد. در این بین، ملانین بیشترین اثر را بر رنگ پوست دارد. تغییرات رنگ در پوست به 2 شکل می باشد. این تغییرات یا به واسطه ژنتیک بوده و یا به وسیله عوامل محیطی هستند. علاوه بر افراد مختلف، رنگ پوست افراد ممکن است در نواحی مختلف بدن نیز تفاوت داشته باشد. این تفاوت به تراکم ملانوسیت ها و یا سلول های دارای ملانین بستگی دارد. به دلیل تحریک هایی که در بیرون و دورن بدن صورت می گیرد، سلول های رنگساز می توانند زیاد فعالیت کرده و لک های پوستی را پدید آورند. از این دلایل می توان به ایجاد اختلالات ژنتیکی، عفونت های موضعی، داروها، رژیم غذایی، آلاینده ها و مواد شیمیایی، اختلالات هورمونی، بیماری ها و عارضه های پوستی، دوران بارداری و غیره اشاره کرد.

سن بروز لک های پوستی

با توجه به علت پدید آمدن لک در پوست، سن بروز آن می تواند تغییر کند. همچنین بعضی از لک ها در مردان و بعضی دیگر در زنان شیوع بیشتری دارند. برخی لک ها هم ویژه دوران کودکی هستند. و برخی از آنها فقط در دوران پیری پدید می آیند.

 

آفتاب، مهمترین دلیل بروز لک در پوست

 

مهمترین دلیل بروز لک های پوستی آفتاب می باشد. این عامل بیشترین اثر را در پدید آوردن لک های رنگی در پوست دارد. آفتاب ملانوسیت ها را تحریک می کند تا ملانین بیشتری تولید کنند. زیرا ملانین علاوه بر رنگدار کردن پوست، وظیفه حفاظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید را نیز دارد. به همین دلیل اگر پوست زیاد در معرض نور خورشید شدید قرار بگیرد و ملانین زیادی تولید کند، لک های رنگی ناشی از آفتاب پدید می آیند.

 

لک های دوران کودکی

 

این لک ها کک و مک هستند. کک و مک ممکن است حتی از 5 سالگی بروز پیدا کند. این لک ها بیشتر بر روی نواحی باز بدن مانند صورت، دست ها و شانه ها دیده می شوند. این نوع لک ها در افرادی که چشمان آبی، پوست روشن و موی قرمز دارند بیشتر بروز می کنند. با بالا رفتن سن، این نوع از لک ها کمرنگ می شوند. این لک ها از منظر زیبایی برای بسیاری از افراد آزار دهنده هستند اما بر خلاف برخی لک های پوستی دیگر هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

لک های دوران پیری

 

لک های پیری، در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید پدید می آیند. همچنین با بالا رفتن سن اختلالاتی در پوست پدید می آید که موجب بروز این لک ها می شود. این لک ها مسطح هستند و رنگ قهوه ای دارند. لک های پیری بیشتر در نواحی صورت و پشت دست ها به وجود می آیند. این لک ها ممکن است با گذشت زمان پررنگتر شوند و یا پهنتر شوند. در این حالت بهتر است فرد حتما به پزشک مراجعه کند. زیرا ممکن است لک ها به عارضه های پوستی بدخیم تبدیل شوند.

 

لک های دوران بارداری

 

همچنین رایج ترین نوع لک پس از ان، لک های دوران حاملگی می باشند. این لک ها در خانم ها به صورت لک های قهوه ای بوده و دارای تقارن هستند. همچنین به مرور پدید می آیند. البته ممکن است این لک ها در برخی از خانم ها که قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نیز پدید آیند. در بیشتر موارد این لک ها با تمام شدن دوران بارداری و یا قطع مصرف دارو ناپدید می شوند. اما در برخی موارد ممکن است تا سالها نیز بر پوست بمانند.

 

محل زخم های تازه بهبود یافته و بروز لک ها

بعضی از لک ها پس از التهاب پوست پدید می آیند. همچنین پوست افرادی که جوش دارند و آنها را دستکاری می کنند، در پوستشان زخم دارندف دچار لوپوس هستند، پوستشان زیاد در معرض خورشید بوده و یا پوستشان زیر لیزر و سایش بوده بیشتر مستعد بروز لک ها در پوستشان هستند. همچنین افراد یکه پوستشان را زیاد کیسه می کشند با تکرار این عمل احتمال ابتلا به لک ها را زیاد می کنند.

ارتباط تغذیه و پدید آمدن لک ها

بعضی از لک ها ناشی از کمبود ویتامین B12 می باشند. اگر پوست فرد تیره باشد این لک با احتمال بیشتری شیوع پیدا می کنند. کم بودن ویتامین A در رژیم غذایی نیز از دلایل بروز این لک هاست. همچنین کمبود اسید فولیک و کم خونی نیز از عوامل بروز این لک ها هستند.

 

داروها و بروز لک های صورت

 

داروها نیز می توانند باعث بروز لک ها در پوست شوند. بسیاری از افراد دیده شده اند که انواع مراقبت های پوستی را انجام داده اند و باز هم دچار لک شده اند. در این حالت دلیل بروز لک ها را نمی دانسته اند. این لک ها ناشی از عوارض داروها هستند. به طور مثال برخی قرص های ضد بارداری، داروهای روانپزشک قرص های مالاریا و غیره می توانند لک های آبی و یا قهوه ای روی پوست پدید آورند. داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می شوند و داروهایی که پوست را در برابر نور حساس می کنند هم از عوامل بروز لک ها هستند.

 

بیماری‌ها و بروز لک های پوستی

بیماری ها هم از مهمترین عوامل بروز لک ها هستند. برخی بیماری ها مانند آسم، بیماری های ریوی و کلیوی و روماتیسم می توانند با بروز لک هایی همراه باشند.

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو