payamgps.com

زیان های آفتاب برای پوست

زیان های آفتاب برای پوست

مقاله مرتبط:

کرم های ضد لک

نور خورشید فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. نور خورشید به جذب مواد معدنی کمک می کند. بنابراین از احتیاجات بدن محسوب می شود. در نتیجه ضروری است که افراد در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

اگرچه آفتاب اثرات منفی نیز بر بدن دارد. نور خورشید شامل پرتوهایی است که برای بدن زیانبار هستند. اما این صدمات هنگامی رخ می دهند که پوست در زمان طولانی و بدون مراقبت های پوستی زیر افتاب شدید قرار بگیرد.

در ادامه در رابطه با عوارض زیانبار آفتاب برای پوست بیشتر صحبت می کنیم.

 

زیان های آفتاب برای پوست

ملتهب شدن پوست

ملتهب شدن پوست از عوارض شایع قرار گرفتن زیر آفتاب است. نور خورشید دارای پرتوهای پرانرژی است که می توانند پوست را بسوزانند و آن را دچار التهاب کنند. در این حالت پوست به طور دائمی تغییر رنگ داده و می سوزد. این عارضه بیشتر در قسمت های گونه ها، بینی و پیشانی رخ می دهد.

 

بروز عارضه های پوستی

نور خورشید پوست را خشن می کند. زیرا باعث می وشد تا لایه های خارجی پوست با سرعت بیشتری رشد کنند. به همین دلیل چین و چروک ها در پوست پدید می آیند.

این حالت سولار الاستوز (solar elastosis) نامیده می شود. یکی دیگر از عوارضی که پوست را درگیر می کند نازک شدن، پارگی و خونمردگی در پوست می باشد.

 

اختلال در سیستم ایمنی بدن خانم ها

 

زیاد بودن در معرض آفتاب موجب تضعیف سیستم ایمنی و بروز بیماری ای مربوط یه ماهیچه به نام میوسیت می شود. به همین دلیل خانم هایی که در مناطق با تابش بیشتر آفتاب زندگی می کنند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

 

سرطان پوست

 

افرادی که در مدت طولانی زیر آفتاب شدید می مانند و آفتاب سوخته می شوند، بیشتر احتمال دارد تا به سرطان پوست مبتلا شوند. این اثرات در طولانی مدت خود را نشان می دهند. حتی ممکن است بروز این بیماری پس از 10 سال خودش را نشان دهد. آفتاب سوختگی در افراد با رنگ پوست های مختلف، به طور گوناگونی رخ می دهد. معمولا افراد با پوست های تیره مانند سبزه و سیاه کمتر دچار آفتاب سوختگی می شوند.

زیان های آفتاب برای پوست

 

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در زیر آفتاب پدید می آید. این بیماری نوعی نقص ایمنی می باشد که در آن سلول های ایمنی فرد به سلول های بافت های سالم حمله می کنند. بنابراین بدن فرد دچار اختلالات می شود. یکی از عوارض این بیماری پدیدار شدن خطوطی روی پوست به شکل صورت گرگ می باشد.

 

ناخنک چشم

در این بیماری یک بافت اضافی در قسمت سفیدی چشم تشکیل می شود. معمولا این بافت در نزدیکی قرنیه که قسمت رنگی چشم است پدید می آید. این بیماری پس از آب مروارید در بین بیماری های مربوط به چشم بسیار شایع است. ناخنک چشم از خفیف ترین بیماری های چشمی ناشی از آفتاب است. علت اصلی این بیماری قرار گرفتن طولانی مدت بدون مراقبت های چشمی مانند عینک آفتابی در زیر آفتاب است.

ایجاد شدن تغییرات در رگ های خونی

 

پرتوهای فرابنفش خورشید دیواره رگ های خونی را نازک می کنند. اگر این اتفاق بیفتد حتی با ضربه های آهسته مویرگ ها پاره شده و در زیر پوست خونمردگی رخ می دهد. نور شدید خورشید موجب اتساع مویرگ ها به ویژه مویرگ های پوست می شود.

تغییرات رنگدانه های موجود در پوست

فراوانترین تغییر در رنگدانه های پوستی کک و مک و لکه های رنگی پوست هستند که بیشتر در افراد دارای پوست سفید پدید می آیند. این به دلیل آن است که سلول هایی که ملانین تولید می کنند تخریب شده و کک و مک را در پوست به وجود می آورند. این لک ها که لک های کبدی یا پیری نیز نامیده می شوند بیشتر در نواحی پشت دست ها، شانه ها، بازوها، پشت و قفسه سینه بروز می کنند. اما این لکه ها به خاطر بالا رفتن سن نیستند و به خاطر تابش شدید نور خورشید پدید می آیند. پرتوهای فرابنفش خورشید لکه های سفید رنگی را نیز روی پوست پدید می آورند. این لکه ها در نواحی ساق پا، پشت دست و بازوها بروز پیدا می کنند.

 

ایجاد خال های پوستی

 

پرتوهای فرابنفش خورشید خال های بزرگی را روی نواحی از پوست که زیاد زیر آفتاب بوده اند موجب می شوند. اگر صدمه دیدین با آفتاب شدید همچنان ادامه یابد این خال ها می توانند به بافت های پیش سرطانی تبدیل شوند.

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند. https://iranageless.com

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو