payamgps.com

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

بهبود بیماری های پوستی با سلول های بنیادی، بحث داغ علمی امروز

محققان بسیاری بر روی روش های سلول درمانی بسیاری برای درمان بیماری های پوستی کار کرده اند. آنها خبر از این می دهند که آینده این تحقیقات بسیار روشن است. با استفاده از این روش می تواند چین و چروک ها، خط و خطوط موجود در پوست، لکه ها و اسکار های پوستی، آثار سوختگی و سایر لکه های پوستی را از بین برد.

به دلیل نتایج بسیار خوبی که تا کنون گرفته شده است، محققان همچنان در حال پژوهش بر روی سلول های بنیادی می باشند. کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان بر روی سلول های بنیادی تحقیقات انجام می دهد و همگام با جهان در این مورد پیش می رود.

در ایران مرکز پژوهش های سلول های بنیادی و پوست در حال انجام تحقیقات بر روی سلول های بنیادی می باشند.

استفاده از خود سلول های بنیادی برای درمان پوست تا کنون به طور قطعی انجام نشده است و فعلا در مراحل آزمایشگاهی و تئوری است.

تا کنون در بدن افراد زنده این عمل انجام نشده است. به دلیل اینکه مشکلاتی بر سر راه این کار می باشد. زیرا همانطور که می دانید سلول های بنیادی سلول هایی هستند که تمایل شدیدی به تقسیم و تکثیر شدن دارند. از طرفی سرطان نیز تقسیم و تکثیر افسار گسیخته سلول هاست. بنابراین احتمال این می رود که سلول های بنیادی در بدن افراد بی رویه تقسیم شوند و بافت های سرطانی را پدید آورند.

بنابراین هنوز هم زمان می برد تا این تحقیقات جلوه عملی کامل بگیرند. اما تا کنون پژوهش های موفقیت آمیز زیادی انجام شده است.

به طور مثال سلول هایی مانند فیبروبلاست کشت داده شده اند که بسیار امید بخش است.

استفاده از سلول های فیبروبلاست

فیبروبلاست ها برای برطرف کردن چین و چروک های موجود در پوست عملکرد بسیار خوبی دارند. این سلول ها می توانند به تولید کلاژن در پوست کمک کنند و بنابراین موجب حفظ خاصیت کشسانی پوست و صاف و یکدست ماندن پوست شوند.

استفاده از ملانوسیت ها

با استفاده از فرآیند کشت دادن این سلول ها می توان بیماری هایی نظیر لک و پیش را درمان کرد. افرادی که داوطلب باشند و بیماری آنها متوقف شده است گزینه خوبی برای انجام این درمان هستند.

برای این کار، در نواحی از پوست که سفید شده اند، این سلول های رنگدانه ساز کشت داده شده به کار می روند تا تولید رنگدانه کنند. البته هنوز موفقیت این عمل ها به طور صد در صد برای استفاده عمومی ثبت نشده است و فعلا بر روی تعدادی از بیماران جواب داده است.


منایع سلولی مورد استفاده از خود بیمار برداشته می شوند

 

سلول های بنیادی از بدن خود بیمار برداشته می شوند. در مواقع اورژانسی مانند سوختگی که نمی توان از سلول های خود فرد برداشت، بانک سلولی فیبروبلاست می تواند این سلول ها را تأمین کند.

با انجام دادن عملیاتی بر روی این سلول ها فعالیت آنتی ژل آنها کم می شود. بنابراین افراد بیمار بیشتری خواهند توانست با انجام دادن یک سری آزمایشات مربوط به ویروس و کروموزوم از سلول های این بانک استفاده کنند.
اما به دلیل اینکه می خواهند تزریق این سلول ها به بیمار کم خطر باشد، ترجیح می دهند تا این سلول ها را از خود بیمار بردارند و دوباره در قسمت دیگری از بدن او وارد کنند.

سلول درمانی مو

برای درمان مشکلات مربوط به مو نیز می توان از سلول های بنیادی استفاده کرد. بنابراین بسیاری از افراد امیدوار هستند که بتوانند در آینده ای نزدیک روش جدیدی را برای کاشت مو به دنیا عرضه کنند.

یعنی اینکه به جای برداشتن موهای پشت سر بیمار و کاشتن آنها در جلو سر بیمار روش های مطمئن تری جایگزین شوند. به طور مثال محققان در پی آنند که با یک پانج چند میلی متری برخی از فولیکول های مو را در آورند و آنها را در محیط کشت سلولی کشت دهند. بنابراین می توانند تعداد مورد نظر از این فولیکول ها را به دست بیاورند. البته در این مورد امکان سرطانی شدن این سلول ها وجود دارد. بنابراین فعلا این آزمایشات بر روی حیوانات انجام می شود. این پژوهش ها امروزه در بسیاری از کشورها در حال انجام شدن هستند.

روش هایی از سلول درمانی پوست که تا کنون به نتیجه رسیده اند

سلول های بنیادی تک توان می باشند. یعنی اینکه دارای فیبروبلاست، ملانوسیت و کرانوسیت هستند. سلول های فیبروبلاست وظیفه حفظ کردن داربست در بافت های پیوندی را بر عهده دارند. همچنین این سلول ها مسئول تولید کردن کلاژن در بدن می باشند.

روش های درمان عوارض پوستی به وسیله سلول های بنیادی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. آنها در تلاش هستند تا بتوانند چین و چروک ها، آثار ناشی از جوش و آثار سوختگی را با سلول های بنیادی برطرف کنند. پایه این روش این است که با کشت و تکثیر سلول های فیبرو بلاست میتوان تولید کلاژن را در بافت تحریک کرد و به نتایج بسیار خوبی رسید.

عمل درمان پوست با سلول های بنیادی

در این عمل، در مرحله ابتدایی، سلول های فیبروبلاست از قسمت کوچکی از پوست بیمار خارج می شوند. این سلول ها در محیط کشت اختصاصی تقسیم شده و زیاد می شوند. بعد از آن سلول های تولید شده باز هم تقسیم شده و بسیار زیاد می شوند. سپس این سلول ها را به محل آسیب دیده تزریق می کنند. فیبروبلاست ها شروع به تولید کلاژن می کنند و فرورفتگی های پوستی و نقص ها را بر طرف می کنند. برای دیدن نتیجه این عمل به زمان نیاز است.

 

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 88563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند. https://iranageless.com

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو