payamgps.com

شیوه کنترل مهمترین عوامل آسیب رسان به پوست

شیوه کنترل مهمترین عوامل آسیب رسان به پوست

مقاله های مرتبط:

کرم کلاژن چیست؟

انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب و اثرگذار

کرم روز لومینس و جلوگیری از سرطان پوست

توقف تولید کلاژن در بدن

با افزایش سن عوارض و نشانه های پیری نبز کم کم پدیدار می شوند. این آثار به دلایل مختلفی پدید می آیند. به طور مثال وراثت تأثیر زیادی در پدید آمدن نشانه های پیری دارد. اما به طور کلی پس از سن 40 سالگی تولید کلاژن در پوست کم می شود. به طوریکه در خانم ها پس از دوران یائسگی که حدود 50 سالگی است تقریبا به صفر می رسد. کلاژن برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست مورد نیاز است. کلاژن و الاستین پروتئین های رشته ای هستند که در لایه های پوست شبکه ای سرتاسری درست می کنند. بدین وسیله می توانند مانع از افتادن لایه های پوست روی همدیگر شده و استحکام پوست و لایه های زیرین آن را حفظ کنند. اما با از بین رفتن کلاژن چین و چروک ها رفته رفته پیدا شده و عمیق می شوند.

مبارزه با توقف تولید کلاژن

برای تحریک دوباره کلاژن سازی افراد باید رژیم غذایی کارآمد داشته باشند تا تمام مواد مغذی را به پوستشان برساند. همچنین می توانند از سرم های جوانسازی استفاده کنند که عملکرد خوبی دارند.

اثرات رادیکال های آزاد

علاوه بر مقتضیات سن، شیوه و عادات زندگی نیز روی پدیدار شدن آثار پیری اثر دارند. به طور مثال امروزه افراد بیشتر از قبل سیگار می کشند و الکل مصرف می کنند. این ترکیبات باعث می شوند تا رادیکال های آزاد وارد بدن شوند. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که الکترون های جفت نشده دارند.

الکترون ها تمایل دارند و جفت شوند و به همین دلیل از ترکیبات سالم الکترون می گیرند. زمانی که یک ترکیب الکترون از دست بدهد اکسید می شود. وقتی ترکیبات موجود در بدن اکسیدان شوند یعنی آسیب دیده اند و توانایی ها و کاراییشان دچار اختلال شده است. رادیکال های آزاد آنقدر واکنش پذیر هستند که می توانند به سلول های سالم حمله کنند و آنها را از بین ببرند. بدین ترتیب سلول های پوست دچار اختلال می شوند  نمی توانند به خوبی وظیفه شان را انجام دهند. در این صورت کلاژن، الاستین، ملانین وسایر ترکیبات و بافت هایی که موجب سالم ماندن پوست می شوند تولید نخواهند شد و پوست آسیب می بیند.

البته به طور طبیعی در بدن رادیکال های آزاد وجود دارند. رادیکال های آزاد محصولات تولید شده در چرخه متابولیسم بدن هستند. در طی چرخه های متابولیسم قندها و چربی ها می سوزند و برای بدن انرژی تولید می کنند. به همین دلیل وجود حدی از رادیکال های آزاد در بدن نشانه درست کار کردن بدن و درست بودن فرآیند متابولیسم است. اما آسیب رادیکال های آزاد زمانی شروع می شود که استرس اکسیداتیو رخ دهد. استرس اکسیداتیو حالتی در بدن است که در آن میزان رادیکال های آزاد آنقدر بیشتر از آنتی اکسیدان ها هستند که دیگر آنتی اکسیدان ها نمی توانند اثرات آنها را خنثی کنند. بنابراین در حالت استرس اکسیداتیو رادیکال های آزاد شروع می کنند به حمله کرده به سلول های سالم بدن.

شیوه کنترل مهمترین عوامل آسیب رسان به پوست

مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد

اگر آنتی اکسیدان ها به میزان کافی در بدن وجود داشته باشند می توانند به رادیکال های آزاد الکترون بدهند و آنها را پیش از اینکه به سلول های بدن حمله کنند خنثی کنند.

به همین دلیل است که بسیار به افراد توصیه می شود غذاهای دارای آنتی اکسیدان مصرف کنند.

اثرات پرتوهای پرانرژی خورشید بر پوست

نور خورشید طیف بسیار وسیعی از پرتوهای مختلف را تشکیل می دهد. آن نوری که ما می بینیم درواقع ناحیه ویزیبل visible یا مرئی است که بخش کوچکی از تابش خورشید است. بخشی از پرتوهای خورشید پرتوهای کم انرژی هستند که به آنها فروسرخ می گویند. این پرتوها با توجه به انرژی کمشان قدرت نفوذ کمی دارند و به پوست آسیب نمی رسانند. حتی بخشی از این پرتوها در مایکروویوها تولید می شوند و از آنها استفاده می کنیم.

اما ناحیه فرابنفش یا UV تفاوت زیادی دارد. پرتوهای این ناحیه بسیار پر انرژی هستند و طول موج کمی دارند. این پرتوها شامل پرتوهای خطرناکی مانند پرتو ایکس هستند. پرتوهای فرابنفش می توانند حتی به لایه هیپودرم یا لایه زیرین پوست نیز نفوذ کنند. در آن ناحیه رگهای خونی وجود دارند و بسیاری از سلول های تولید کننده مواد و ترکیبات مورد نیاز جوانسازی پوست مانند کلاژن نیز آنجا تولید می شوند. بنابراین اگر پرتوهای UV به اندازه کافی به پوست بدون محافط بتابند، پوست بسیاری از بافت های مورد نیازش را از دست می دهد و سلول های پوستی دچار اختلال می شوند.

این پرتوها آنقدر خطرناک هستند که حتی می توانند بیماری خطرناکی مانند ملانوما را به وجود بیاورند. ملانوها نوعی خطرناک از سرطان پوست است که حتی می تواند به مرگ منجر شوند.

پرتوهای UV و تولید رادیکال های آزاد

علاوه بر اینها، پرتوهای UV آنقدر پر انرژی هستند که می توانند بسیاری از مولکول های سالم را سر راهشان بشکافند. محصول این تجزیه مولکولی رادیکال های آزاد هستند که در بالا در رابطه با مضرات آنها برای پوست توضیح دادیم.

به همین دلیل بسیار به افراد توصیه می شود که زمانی که زیر آفتاب قرار می گیرند حتما از وسایل حفاظتی پوست مانند کلاه، دستکش، چتر آفتابی و به ویژه کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

توجه داشته باشید که علاوه بر زیبایی و جلوگیری از پیری زودرس، پرتوهای پرانرژی خورشید برای سلامتی هم ضرر دارند و علاوه بر صورت باید پوست بدنتان را هم محافظت کنید.

مبارزه با اثرات منفی نور خورشید و روش بهره مندی از آن

البته می توان در طول روز به مدت ربع ساعت در آفتاب ضعیف پیش از ظهر قرار گرفت. این کار نه تنها خطرناک نیست بلکه برای سلامت بدن فایده هم دارد. در این حالت ویتامین D در بدن ساخته می شود و پرتوهای UV خورشید پوست را ضد عفونی می کنند.

اما توجه داشته باشید که بین ساعات 1 تا 4 بعداز ظهر که آفتاب شدید است بدون محافظت زیر آفتاب نروید.

ایران ایجلس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو