payamgps.com

اثر رادیکال های آزاد بر جوانی پوست

اثر رادیکال های آزاد بر جوانی پوست

مقاله های مرتبط:

چگونه از پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم؟

سرم جوانسازی لومینس محصولی از شرکت جنس گلوبال

داشتن پوستی زیبا و بی نقص آرزوی هر فردی است. به دلیل اینکه پوست بر زیبایی و جوانی افراد اثرات زیادی می گذارد. فردی که پوستی سالم دارد سنش سالها جوانتر نشان داده می شود. امروزه زیبایی و جوان ماندن برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. بنابراین افراد درصدد این هستند که همواره خود را جوان و زیبا نگه دارند.

پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده است. در این لایه ها انواع و اقسام سلول های مختلف وجود دارند که هر کدام وظیفه ای دارند. در این میان برخی ترکیبات پروتئینی نیز در میان سلول ها وجود دارند که در زیبایی و سلامت پوست نقش بسیار مهمی دارند. از مهمترین این پروتئین های میان سلولی می توان کلاژن و الاستین را نام برد که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کنند و از چین و چروک برداشتن آن جلوگیری می کنند.

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که در لایه ظرفیت خود یا همان لایه آخرشان الکترون جفت نشده دارند. مولکول زمانی پایدار است که تمام الکترون هایش در لایه ظرفیت جفت شده باشند. چنانچه حتی یکی از این الکترون ها جفت نشده باشند مولکول دارای تک الکترون است و از حالت پایدار خارج می شود. بدین ترتیب این مولکول برای جبران الکترون جفت نشده خود به مولکول های سالم حمله کرده و از آنها الکترون مورد نیاز خود را می گیرد. بدین ترتیب آنها را تخریب می کند.

به عمل گرفتن الکترون اکسید کردن می گویند. بنابراین مولکول های سالم که به رادیکال های آزاد الکترون می دهند اکسید می شوند و رادیکال های آزاد آنها را اکسید می کنند.

عملکرد آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که الکترون اضافی دارند. بنابراین برخلاف رادیکال های آزاد تمایل دارند که الکترون اضافی خود را به دیگر مولکول ها بدهند. زمانی که رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان در محیط باشند. آنتی اکسیدان برای دادن الکترون پیشقدم می شود. بنابراین رادیکال آزاد دیگر به سلول ها و مولکول های سالم حمله نمی کند و الکترون مورد نیاز خود را از آنتی اکسیدان ها می گیرد. در نتیجه مولکول های سالم از حمله رادیکال های آزاد در امان می مانند.

مخرب بودن رادیکال های آزاد به میزان آنها در بدن بستگی دارد

اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد و همچنین در جایی باشند که محل آنها نیست اختلالاتی در بدن پدید خواهد آمد. واکنشی که منجر به از دست دادن الکترون شود اکسیداسیون نام دارد. اگر مولکول های موجود در سلول های سالم بدن اکسید شوند، سلول ها ویژگی های خود را از دست داده و دیگر نمی توانند عمل کنند. بنابراین باید به میزان کافی آنتی اکسیدان در بدن وجود داشته باشد که برای مقابله با رادیکال های آزاد کافی باشد.

بالاترین اثر تخریبی رادیکال های آزاد

اثر رادیکال های آزاد زمانی به بالاترین حد خود می رسد که بتوانند به DNA سلول ها حمله کنند. DNA درشت مولکول هایی هستند که کل محتوای ژنتیکی فرد را در خود دارند. تمامی کارکرد سلول که شامل ساخت پروتئین ها و استفاده از آنزیم هاست به DNA بستگی دارد.

اگر DNA سلول های پوستی تخریب شود. دیگر سلول ها نمی توانند پروتئین هایی مانند کلاژن و الاستین را تولید کنند. بدین ترتیب خاصیت ارتجاعی پوست از بین می رود و پوست دچار چین و چروک و پیری زودرس می شود.

یکی از مهمترین وظایف DNA شرکت کردن در کپی برداری ژنتیکی است. بدین ترتیب که برای تقسیم شدن سلول ها و تولید سلول های جدید به DNA نیاز است. بنابراین اگر به DNA سلول صدمه وارد شود دیگر سلول ها نمی توانند به خوبی تقسیم و تکثیر شوند و سلول های نو نمی توانند جای سلول های کهنه را بگیرند. بدین ترتیب پوست نمی تواند عملیات خود ترمیمی خود را به خوی انجام دهد و جوان شود.

توازن میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها

در زمانی که بدن در حالت طبیعی قرار داشته باشد و مشکلی نداشته باشد، بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها توازن برقرار است. به همین دلیل رادیکال های آزاد فقط نقش مثبت خود را ایفا می کنند و سلول های سالم را تخریب نخواهد کرد.

اما زمانی که به دلیل داشتن سبک غلط زندگی، بیماری و یا هرعامل دیگر میزان رادیکال های آزاد در بدن بیشتر از آنتی اکسیدان ها شود، رادیکال های آزاد اثر تخریبی خود را بر سلول ها خواهند گذاشت.

اکسیداسیون از واکنش های رایج است. به طوریکه در هر جایی می تواند اتفاق بیفتد. به طور مثال اکسیداسیون باعث قهوه ای شدن رنگ سیب و یا ایجاد زنگ آهن می شود.

اکسیداتیو استرس چیست؟

 

اکسیداسو استرس واحدی است که به وسیله آن میزان اکسیداسیون در بدن را اندازه می گیرند. چنانچه میزان اکسیداسیو استرس در بدن خیلی زیاد باشد بیماری هایی مانند انواع سرطان ها، آسم و بیماری های قلبی پدید می آیند. زیاد بودن استرس اکسیداتیو از مهمترین دلایل زیاد بودن مرگ و میر در افراد دارای سن بالاست. بنابراین برای داشتن پوستی جوان و تنی سالم سعی کنید آنتی اکسیدان های زیادی دریافت کنید.

ایران ایجلس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره های 09124909053 و 09050641300 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید.

 

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو