payamgps.com

سلول درمانی پوست چیست؟

سلول درمانی پوست چیست؟

مقاله های مرتبط:

سلول بنیادی چیست؟

سرم جوانسازی لومینس LUMINESCE cellular rejuvenation serum

عملکرد سلول های بنیادی

برخی دستگاها و اعضا در بدن هستند که برای عملکرد بدن حیاتی هستند. یعنی با ایجاد اختلال در آنها انسان نیز دچار اختلال شده و یا نمی تواند به زندگی ادامه دهد. مواردی مانند قلب و دستگاه گردش خون، مغز و واکنش های آن، کلیه ها و سیستم تصفیه خون و سیستم ایمنی بدن نمونه هایی از اعضا و علائم حیاتی بدن می باشند. اگر اینها نباشند یا در عملکرد آنها اختلال ایجاد شود صدمات جبران ناپذیری برای بدن پدید خواهد آمد. سلول های بنیادی نیز از این موارد هستند که برای ادامه زندگی حیاتی می باشند. این سلول ها مهمترین وظیفه را در بدن انجام می دهند.

به دلیل اینکه وظیفه آنها تولید کردن سلول های تمامی اعضای گفته شده است. سلول های بنیادی تمامی سلول های تخصص یافته همه اعضا و قسمت های دیگر بدن را تولید می کنند. این سلول ها می توانند انواع مختلفی از سلول های بدن را بسازند. برای نمونه سلول های بنیادی پوست می توانند سلول های مختلف بسیاری برای پوست بسازند. به طور مثال حتی می توانند رنگدانه ها یا ملانین را تولید کنند.

نقش سلول های بنیادی در بهبود

زمانی که بدن ما دچار جراحت یا آسیب دیدگی می شود، در واقع این سلول ها هستند که آسیب دیده اند یا مرده اند. زمانی که این اتفاق بیفتند سلول های بنیادی اکتیو شده و وارد عمل می شوند. آنها به سرعت تقسیم شده و زیاد میشوند و بافت آسیب دیده را با جایگزین کرده سلول های جدید با سلول های پیر و مرده ترمیم می کنند. به همین دلیل این سلول ها باعث می شوند تا بدن در سلامت کامل به سر ببرد. این سلول ها همچنین با این عملکردشان از بروز پیری زودرس جلوگیری می کنند.

این سلول ها در واقع ترمیم کننده های میکروسکوپی در بدن می باشند که در موقع بیماری ها و آسیب ها با بهترین تشخیص به سرعت دست به بهبود بدن ما می زنند.

 

سلول های بنیادی جنینی

سلول های بنیادی انواع مختلفی دارند. اخیرا پژوهشگران دریافته اند که هر عضوی در بدن سلول های بنیادی ویژه خودش را دارد. به طور مثال خون می تواند سلول های بنیادی خونی را تولید کند. این سلول ها فقط در مراحل اول رشد انسانی قابل تشخیص می باشند. پژوهشگران توانستند آنها را در جنین پیدا کرده و آنها را رشد دهند. به همین دلیل سلول های بنیادی جنینی نام گرفتند.

نکته ویژه و جالب برای این سلول ها این است که آنها می توانند در زمان رشد جنین به هر بافت یا عضوی از بدن تبدیل شوند. این ویژگی در سلول های بالغ وجود ندارد. به طور مثال اگر سلول های بنیادی خونی فقط قادر هستند سلول های خونی را تولید کنند، سلول های بنیادی جنینی می توانند کلیه بافت ها و اندام ها شامل سلول های خون، مغز، قلب، استخوان و غیره را تولید کنند. همچنین سلول های بنیادی می توانند بافت های بدن را نیز تولید کنند. اما سلول های بنیادی بالغ شده و تخصص یافته دیگر قادر به انجام این کار نمی باشند.

به همین دلیل سلول های بنیادی جنینی برای درمان اعضای بیمار مناسبتر هستند.

سلول های بنیادی جنینی را از جنین های به جا مانده در آزمایشگاه ها تهیه می کنند. این جنین ها حاصل از درمان های باروری می باشند. عمر این جنین ها تنها چند روز است.

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها و عارضه های پوستی

سلول های بنیادی با نام علمی Stem Cell در تمامی بافت های بدن وجود دارند. این سلول ها می توانند به سلول های تخصص یافته بافت خودشان تبدیل شوند. سلول های بنیادی در زمان هایی که به آنها نیاز است شروع به فعالیت کرده و تقسیم می شوند. به همین دلیل به آنها سلول های بنیادی می گویند. قابلیت تبدیل شدن این سلول ها به سلول های بنیادی اساس کار سلول درمانی می باشد.

 

توانایی متفاوت سلول های بنیادی مختلف

سلول های بنیادی با هم تفاوت دارند. این سلول ها به گروه های سلول های بنیادی همه توان یا (Totipotent) مانند تخمك، سلولهاي بنيادي پر توان يا رويان (Pluripotent) كه حدودا 4 روز پس از لقاح به وجود مي آيند، سلولهاي بنيادي چند توان يا (Multipotent) كه سلول هاي بافت منشأ را درست می کنند و سلولهاي بنيادي تك توان يا (Unipotent) كه در هر بافتی فقط مي توانند خودشان را تکثیر کنند، دسته بندي مي شوند.

سلول های بنیادی که در پوست وجود دارند تک توان می باشند. این سلول ها شامل چند نوع سلول می باشند. سلول هایی مانند فیبروبلاست، کراتینوسیت و ملانوسیت از این دسته می باشند.

سلول های بنیادی فیبروبلاست وظیفه تولید رشته های کلاژن را به عهده دارند. این سلول ها ساختار اصلی پوست که به زیبایی، خاصیت ارتجاعی و عدم افتادگی پوست منجر می شوند را می سازند.

سلولهای کراتینوسیت نیز در اپیدرم حضور دارند. این سلول ها وظایف ترمیم زخم، مهاجرت سلولی و تکثیر سلول ها را بر عهده دارند.

توانایی سلول های ملانوسیت

سلولهای ملانوسیت در تولید ملانین نقش دارند. ملانین رنکدانه ای می باشد که تراکم آن در سلول های ملانوسیت باعث پدید آمدن رنگهای مختلف طبیعی در پوست می باشند.

استفاده همزمان از سلول های بنیادی فیبروبلاست، ملانوسیت و کراتینوسیت برای درمان بیماران دچار سوختگی می تواند بسیار مؤثر باشد.

همچنین استفاده از سلول های ملانوسیت برای درمان بیماران دارای لک و پیش یا همان ویتیلیگو بسیار امید بخش است. آینده استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های پوستی بسیار روشن است و در سراسر جهان دانشمندان بر روی این زمینه وقت و انرژی زیادی را گذاشته اند.

امروزه در بسیاری از محصولات بهداشتی از فواید سلول های بنیادی استفاده می کنند. به طور مثال از فاکتورهای رشد که از این سلول ها ترشح می شوند و عامل برقراری ارتباط میان سلول ها می باشند در بسیاری از محصولات بهداشتی استفاده شده است.

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 021885632590 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو