payamgps.com

مراحل ترمیم پوست

مراحل ترمیم پوست

مقاله های مرتبط:

خرید اینترنتی سرم جوانسازی لومینس

لوسیون بادی رینوال لومینس

ضرورت استفاده از لوسیون بدن

پوست آسیب پذیر عضو بدن است. زیرا بیرونی ترین لایه است و به سرعت در معرض تمامی عوامل محیطی آسیب رسان قرار می گیرند. به همین دلیل دچار بسیاری از عارضه ها و زخم ها می شوند. این زخم ها ظاهر پوست را نازیبا می کنند و بر ظاهر افراد اثر می گذارند و بعضا آزار دهنده می باشند.

عارضه های پوستی به دلایل مختلفی پدید می آیند. از این دلایل می توان به عوامل ارثی، بیماری ها، حساسیت ها، حراحی ها، سوختگی ها، حوادث و سایر موارد اشاره کرد.

پس از اینکه پوست دچار زخم شد، به سرعت شروع به بازسازی و ترمیم خودش می کند. اما روند ترمیم برای بسیاری از این آسیب ها متفاوت است و در برخی موارد مانند التهابات و بیماری ها پوست به تنهایی از پس ترمیم خودش بر نمی آید و نیاز به کمک یا داروها دارد. پس از التیام زخم نیز در بسیاری از موارد جای زخم های بزرگ روی پوست می ماند و باز هم برای برطرف کردن آن باید به پوست کمک کرد.

در این میان رژیم غذایی مناسب که شامل تمامی مواد مغذی مورد نیاز پوست باشد می تواند کمک زیادی به ترمیم و بازسازی پوست کند.

به دلیل اینکه اثرات زخم ها بر روحیه بسیاری از افراد اثر می گذارند، بخش گسترده ای از تحقیقات امروز بر روی زیباسازی و ترمیم پوست انجام می شود. در ادامه مراحل خود ترمیم پوست را به شما معرفی می کنیم.

نقش سلول های فیبروبلاست در ترمیم پوست

این سلول ها مهمترین سلول های بافت همبند را تشکیل می دهند. این سلول ها مواد بافت همبند و مولکول های پیش ساخته را انجام می دهند. یکی از مهمترین وظایف این سلول ها تولید انواع مختلف کلاژن و سایر فیبرهای کشسان می باشد. کلاژن در زیبایی، کشسانی و استحکام پوست اثر بسیار زیادی دارد.

این سلول ها با توجه به ماهیتشان و همچنین محیط میان سلولی که اطرافشان وجود دارد، نقش متفاوتی در ترمیم پوست دارند. به طوری که حتی با تزریق کردن مواد ساختاری و پرکننده میان سلولی مانند کلاژن می توان به رشد و تکثیر سلول های فیبروبلاست کمک کرد.

یکی دیگر از سلول های مهم در ترمیم و بازسازی پوست سلول های مزانشیمی می باشند. این سلول ها پس از آسیب رسیدن به سلول های بنیادی نقش مهمی دارند. سلول های مزانشیمی از خود مواد خارج سلولی و فاکتورهای رشد ترشح می کنند. بدین ترتیب به عملکرد صحیح سلول های فیبروبلاستی و رشد آنها کمک می کنند.

ماکروفاژها

مراحل ترمیم پوست پس از آسیب دیدگی

روند کلی خود ترمیمی یک زخم را می توان به 3 مرحله کلی تقسیم کرد:

1-جلوگیری از خونریزی

2-التهاب ناحیه آسیب دیده

3-ترمیم ساختاری

این مراحل جدا از هم نیستند و با همپوشانی یکدیگر شروع به فعالیت می کنند.

مرحله ترمیم ساختاری پوست

در این مرحله، بافت گرانولاسیون تشکیل می شود. در این حالت وضعیت بافت زخم تغییر پیدا می کند و جای زخم ایجاد می شود. این مرحله می تواند بین 6 ماه تا 2 سال طول بکشید.

سلول های درگیر در روند ترمیم آسیب دیدگی در پوست

سلول های گوناگونی در روند خود ترمیمی پوست نقش دارند. از این سلول ها می توان پلاکت ها، نوتروفیلها، ماکروفاژها، سلول های T، سلول های حسی آسیب دیده و سلول های عصبی را نام برد. این سلول ها در جلوگیری از خونریزی و به وجود آمدن التهاب نقش دارند.

سلول های دیگیری نیز مانند سلول های اپیدرم که شامل سلول های فیبروبلاست لایه درم و سلول های آندوتلیال هسند نیز به ترمیم ساختاری پوست کمک می کنند.

سلول های T

مراحل ترمیم پوست

در ترمیم پوست ابتدا لخته ایجاد می شود. لخته بافت فیبرینی دارد و پلاکتها را به دام می اندازد. در این حالت سلول های قرمز موجود در خون خشک شده و جای زخم را به وجود می آورند.

التهاب یعنی اینکه لخته مورد حمله نوتروفیل ها و ماکروفاژها قرار گرفته است. افزون بر این، سلولهای پایه اپیدرم به درون لخته و زیرلایه زخم مهاجرت می کنند. پس از آن زخم از فیبروبلاست پر می شود.

کرم هایی که به ترمیم پوست کمک می کنند

امروزه برخی از کرم ها ادعا دارند که می توانند به ترمیم پوست کمک کنند. برخی با نام کرم های کلاژن و یا نامهای لوسیون های ترمیم کننده و یا سرم های جوانسازی وجود دارند. توجه داشته باشید که این کرم ها باید در واع بتوانند به روند ترمیم پوست کمک کنند. زیرا برخی محصولات ادعا دارند که کلاژن و یا سلول های بنیادی را به پوست اضافه می کنند. این درست نیست و کلاژن معمولا پس از ورود به پوست به خوبی نمی تواند کار خود را انجام دهد. همچنین تحقیقات بر روی استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم پوست ادامه دارد. اما تاکنون نتوانسته اند این سلول ها رابه طور مستقیم به بدن وارد کنند. زیرا این سلول ها توان تقسیم شدن فوق العاده ای دارد و می توانند به سرعت تقسیم شوند. به همین دلیل احتمال سرطانی شود آنها وجود دارد.

اما برخی از این لوسون ها یا سرم دارای ترکیباتی به نام فاکتورهای رشد می باشند. این ترکیبات همان چیزی هستند که به رشد و بازسازی سلول ها کمک می کنند. زیرا فاکتورهای رشد ترکیباتی هستند که از سلول های بنیادی تولید می شوند و و ظیفه برقراری ارتباط میان سلول ها را دارند. بنابراین می توانند به سلول ها پیام دهند که به سرعت تقسیم شوند. در این حالت عملیات ترمیم آغاز خواهد شد.

کرم های ترمیم کننده ای که مبنای علمی دارند و سلول سازی و کلاژن سازی را در بدن تحریک می کنند، در واقع باید یک چرخه فعالیت را تحریک کنند. به همین دلیل برای اثرگذاری باید به آنها حدود 2 تا 3ماه زمان داد.

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو