payamgps.com

آشنایی با ساختار پوست

آشنایی با ساختار پوست

مقاله های رتبط:

لوسیون های ترمیم کننده پوست چه ویژگی هایی دارند؟

زیان های آفتاب برای پوست

ویتامین های مورد نیاز پوست

پوست، عضوی از بدن است که علاوه بر محافظت از بدن، در زیبایی افراد نیز اثر دارد. به همین دلیل مراقبت از آن امروزه دغدغه بسیاری از افراد شده است. زیرا پوست بیرونی ترین لایه بدن است و اولین عضوی است که در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد. با توجه به اینکه امروزه شرایط زندگی با گذشته فرق کرده و مواد شیمیایی و آلاینده ها وارد محیط شده اند، پوست بیشتر در معرض آسیب است. به همین دلیل افراد بیشتر باید مراقب پوستشان باشند. برای انتخاب روشی دقیق برای مراقبت از پوست، باید ابتدا آن را به خوبی بشناسیم. در ادامه ساختار دقیق پوست را به شما معرفی می کنیم.

پوست عضوی از بدن است که در همه موجودات وجود دارد و بدون آن ادامه زندگی ممکن نیست. پوست گسترده ترین عضو بدن است. این عضو زنده می باشد و فعالیت زیادی نیز دارد. می توان گفت پوست از پرکاربردترین اعضای بدن است. سطح تمام پوست در بدن انسان تقریبا 8/1 متر مربع می باشد و حدود 16 درصد از وزن بدن انسان را شامل می شود.

ساختار پوست

ضخامت پوست چیزی بین 1 تا 4 میلیمتر می باشد. در هر ناحیه بسیار کوچکی از پوست اجزای بسیاری به صورت شگفت انگیزی در حال کار کردن با یکدیگر می باشند. اجزای تشکیل دهنده ای مانند غده ها برای تولید و ترشح عرق، فولیکول های مو، مویرگ های ظریف خونی، سلول های لامسه و پایانه های عصبی جزء این موارد هستند. همچنین سلول های مهمتری مانند سلول های ملانوسیت و آنزیم های تیروزیناز که سازنده ملانین هستند نیز در پوست وجود دارند.

غدد موجود در پوست

غدد موجود در پوست به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این غدد شامل غدد ترشح کننده عرق و غدد ترشح کننده چربی می باشند.

به طور معمول هر غده چربی در پای یک فولیکول مو قرار دارد. اما در برخی نواحی پای هر فولیکول مو چند غده چربی وجود دارد. این غدد چربی، تولید کننده و ترشح کننده چربی ضروری پوست یا سبوم Sebum می باشند که بر روی لایه بالایی پوست تولید می شود. غدد تولید و ترشح کننده عرق در لایه های زیرین پوست یا درم وجود دارند. این غدد به صورت ترمینال های فنری شکل می باشند و در این ناحیه ریشه دارند. عرق با یک لولی توخالی دفع می شود. این لوله از لایه های بالاتر مانند اپیدرم می گذرد و دهانه لوله کوچک در سطح پوست باز می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که عرق کردن پوست را پاکسازی می کند. اما اینطور نیست و تعریق موجب پاکسازی پوست نمی شود.

لایه های موجود در پوست

لایه سطحی یا اپیدرم

اپیدرم خارجی ترین لایه پوست می باشد. در این لایه ملانوسیت ها، کراتینوسیت ها و سلول های لانگرهانس وجود دارند. این لایه معمولا حدود 1/0 میلیمتر ضخامت دارد. اما در برخی نواحی بدن مانند کف دست و کف پا ضخیم تر است و به 4/1 میلیمتر هم می رسد. این لایه در مقایسه با لایه های دیگر و سایر اعضای بدن بسیار نازک است. اما به طور اعجاب انگیزی مقاومت و استحکام دارد. این لایه با ضخامت میانکین 1 میلیمتر تمام پوست را پوشانده است.

البته در برخی نواحی مانند پلک ها نازک تر می باشد. ضخامت اپیدرم در این نواحی به حدود 05/0 میلیمتر می رسد. لایه اپیدرم فاقد رگهای خونی است. اما این لایه زنده است و تغذیه می شود. رگهای خونی موجود در لایه میانی یا درم آن را تغذیه می کنند. درم همچنین تمامی مواد مغذی مورد نیاز اپیدرم را برای رشد آن تهیه می کند و به آن می رساند. مهمترین سلول های این ناحیه کراتینوسیت ها هستند.

اپیدرم از 4 تا 5 لایه ساخته شده است. تعداد این لایه ها در نواحی متفاوت بدن فرق دارد. اما به طور کلی این لایه ها شامل لایه طبقه شاخی، لایه میانی، لایه دانه ای، لایه زیرین و لایه انتهایی می باشند.

لایه میانی یا درم

دومین لایه یا لایه میانی پوست درم نام دارد. ضخامت این لایه نیز مانند لایه اپیدرم در قسمت های مختلف بدن فرق دارد. به دلیل اینکه این لایه در هر قسمت بدن وظایف و عملکرد متفاوتی دارد. به طور مثال در پلک، درم دارای کمترین قطر است. ولی در قسمت کمر دارای بیشترین ضخامت می باشد.

برخلاف لایه سطحی یا اپیدرم، در درم هیچ زیرلایه مستقلی وجود ندارد. در این ناحیه فقط سه نوع بافت وجود دارد که شامل کلاژن، بافت های کشسان و فیبر مشبک می باشد. البته کلاژن و لایه های مشبک موجود در درم یکی از مهمترین وظایف را برای زیبایی و سلامت پوست انجام می دهند. رشته های کلاژن در این لایه شبکه ای تشکیل می دهتد که مانع از افتادن لایه های پوست روی هم و چروک خوردن آن می شود. بسیاری از مراقبت های پوستی برای تقویت و تولید کلاژن در پوست انجام می شود.

این لایه همچنین دارای سلول هایی با عملکرد ویژه می باشد. این سلول ها عملکردهای متفاوتی مانند حس لامسه، فشار و حس های دیگر در درم دارند.

لایه تحتانی یا هیپودرم

هیپودرم پایینی ترین لایه پوست است. ترکیبات و ساختمان این لایه با دو لایه دیگر به طور چشمگیری تفاوت دارد. این لایه بیشتر از چربی ها و بافت های پیوندی ساخته شده است. وظیفه اصلی هیپودرم، وصل کردن پوست به بافت های زیرین آن می باشد. این لایه دارای رگهای خونی زیاد و شبکه عصبی پیچیده دارای عصب های بزرگ می باشد. همین عصب ها مانع از آسیب رسیدن ناخودآگاه فرد به بدنش می شوند. این لایه همچنین محلی برای فیبروبلاست ها می باشد. فیبروبلاست ها در این لایه به تولید کلاژن می پردازند. پس از ساخت کلاژن آن را به لایه درم یا لایه میانی انتقال می دهند.

برای تماس با ایران ایجلس میتوانید از طریق تماس با 09121394944 و یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما بصورت 24 ساعته آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو