payamgps.com

کلاژن چه اثری بر زیبایی پوست دارد؟

کلاژن چه اثری بر زیبایی پوست دارد؟

مقاله مرتبط:

کاربرد سلول های بنیادی برای درمان پوست

با بالا رفتن سن، افراد رفته رفته تغییراتی در بدن و پوستشان می بینند و حس می کنند. تغییراتی که عموما خوشایند نیستند و ممکن است بر روحیه و اعتماد به نفس افراد اثر بگذارند.

شما نیز اگر جزء ای دسته از افراد هستید که از تغییرات چهره تان و نشستن آثار پیری بر آن ناراضی هستید، بهتر است به فکر درمانی برای آن باشید.

یکی از مهمترین موادی که در بدن بر روی پدیدار شدن آثار پیری اثر دارد، کلاژن است. کلاژن در واقع یک پروتئین ساختاری است که از پیر شدن و افتادن پوست جلوگیری می کند.

اما تولید کلاژن در سنین بالا کم می شود. بنابراین ناگزیر بدن و پوست به سمت پیر شدن می روند.

در ادامه در رابطه با کلاژن و فواید آن به شما اطلاعاتی می دهیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن در واقع یک پروتئین است. این پروتئین در قسمت های بین سلولی بدن جانوران که ماتریکس نام دارد یافت می شود. این ماده، فراوانترین پروتئین در بدن می باشد. زیرا در تمام بافت های بدن وجود دارد. این پروتئین دارای ساختار رشته است و به شکل الیاف دراز و طولانی به هم چسبیده است.

سلول هایی به نام فیبروبلاست کلاژن را تولید می کنند. کلاژن از اسیدهای آمینه تشکیل شده است. اما برای کلاژن های متفاوت، نوع و میزان اسیدهای آمینه به کار رفته در آنها با هم تفاوت دارند.

کلاژن و الاستین برای بدن چه کاری انجام می دهند؟

این پروتئین ها جزو پروتئین های ساختاری می باشند. این پروتئین ها برای حفظ کردن ویژگی ارتجاعی پوست ضروری هستند. بدن تا 40 سالکی این پروتئین ها را به صورت طبیعی تولید می کند. بنابراین در سنین جوانی این پروتئین ها تا حد زیادی در پوست وجود دارند. اما پس از آن تولید این پروتئین ها رفته رفته در بدن کم می شود. مخصوصا پس از 50 سالگی که خانم ها شروع به یائسه شدن می کنند تولید این پروتئین در بدنشان به شدت کاهش می یابد.

با کم شدن کلاژن و الاستین در پوست. چین و چروک ها و سایر آثار پیری رفته رفته در پوست پدیدار می شوند. به دلیل اینکه در فقدان این پروتئین ها، خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست از بین میرود و چین و چروک ها رفته رفته پدیدار می شوند. همچنین در نبود کلاژن عوامل آسیب رسان خارجی نیز بیشتر می توانند به پوست صدمه بزنند.

کرم های دارای کلاژن

امروزه در بازار محصولات زیادی یافت می شوند که ادعا دارند که می توانند کلاژن مورد نیاز پوست را تأمین کنند. برخی از این کرم ها هیچ اثری ندارند و برخی می توانند اثرگذار باشند.

اما این محصولات اهمیت این ماده در پوست را نشان می دهند.

آیا کرم های کلاژن واقعا اثر دارند؟

بسیاری از متخصصان می گویند که این کرم ها نمی توانند به بدن کلاژن وارد کنند. بلکه بسیاری از این محصولات فقط پوست را مرطوب نگه می دارند و شرایط را برای کلاژن سازی طبیعی آسانتر می کنند.

اما برخی کرم های خاص که با تکنولوژی پیشرفته تهیه شده اند می توانند میزان کلاژن سازی را در بدن تحریک کنند. اما باز هم این مقدار بسیار کم است.

رژیم غذایی مناسب برای تولید کلاژن در بدن

بعضی از غذاها به بدن کمک می کنند تا کلاژن بسازد. در نتیجه ضروری است که این غذاها  را به طور روزانه مصرف کنید. مخصوصا اگر سنتان بالای 40 سال است. این غذاها شامل غذاهای دارای ویتامین A بسیار بالا مانند هویج و لیمو هستند. همچنین غذاهایی مثل گوشت قرمز و گوشت ماهی و لبنیات می توانند به کلاژن سازی کمک کنند.

بیماری هایی که در اثر کمبود کلاژن پدید می آیند

به دلیل اینکه میزان کلاژن و پراکندگی آن در بدن بسیار زیاد است و در بسیاری از بافت ها وجود دارد، اختلالات مربوط به کلاژن نیز بسیار متنوع هستند. به همین دلیل بیماری های بسیاری به کلاژن ارتباط دارند. اختلالاتی مانند موتاسیون یا جهش ژنی در ساخته شدن رشته های پروتئینی کلاژن. همچنین اختلالات ناشی از شکسته شدن کلاژن که با استفاده از آنزیم کلاژناز صورت می گیرد. اگر این اختلالات به کمبود محسوس کلاژن بینجامند، اختلالات ناشی از کمبود کلاژن نیز پدیدار می شوند.

فواید و خواص کلاژن

کلاژن رشته هایی الاستیک است که این خاصیت را به پوست منتثل می کند. در نواحی پایینی درم یا همان ناحیه میانی پوست، الیاف الاستین دارای ضخامت بیشتری هستند و در موازات سطح این لایه قرار می گیرند. ولی هنگامی که در اپیدرم یا لایه بالایی پوست وجود دارند، نازکتر هستند. این ساختار ها در تمامی لایه های پوست به هم اتصال دارند و یک شبکه مستحکم و دارای خاصیت الاستیکی را پدید می آورند. این شبکه پوست را در برابر آسیب های خارجی و کمبود برخی مواد در بدن محافظت می کند. این شبکه مانع از افتادن لایه های پوست می شوند. بنابراین پوست را سفت می کند و آن را خوش فرم نگه می دارد. همچنین می تواند از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری کند.

تحریک کردن کلاژن سازی در بدن

زمانی که سن بالا می رود این الیاف ضروری رفته رفته در بدن کم می شوند. تا جایی که در نهایت نا پدید می شوند. در این حالت پوست یکباره آثار پیری را بروز می دهد.

برخی از محصولات بهداشتی و درمانی در بازار وجود دارند که می توانند تولید کلاژن را در بدن تحریک کنند. محصولاتی که از تکنولوژی سلول های بنیادی استفاده کرده اند با کمک گرفتن از فاکتورهای رشد ارتباطات بین سلولی را قویتر کرده و تولید کلاژن را سرعت می بخشند.

یکی از مهمترین شرکت هایی که در این زمینه کار می کند شرکت جنس گلوبال آمریکا است. از مهمترین برندهای جوانسازی آن می توان برند لومینس را نام برد. در مقاله های سایت ایران ایجلس می توانید در رابطه با محصولات این برند بیشتر بدانید.

ایران ایجلس با دریافت نمایندگی مستقیم از مارک jeunesse اقدام به ارایه محصولات مستقیم مارک ژنس با بالاترین کیفیت و قیمت مینماید. برای تماس با ما با شماره 09121394944 یا شماره ثابت 02188563259 تماس حاصل فرمایید. https://iranageless.com

اسپانسر: پیام جی پی اس فروشنده ردیاب خودرو